Speciaal onderwijs

Op deze pagina geven wij algemene informatie over het speciaal onderwijs. Speciaal onderwijs is bedoeld voor leerlingen die specialistische ondersteuning nodig hebben die het reguliere onderwijs niet kan bieden. Het wordt ook wel intensieve ondersteuning genoemd.

Speciaal onderwijs

Het buitengewoon onderwijs bestaat uit vier clusters van kinderen:

Cluster 1: blind, slechtziend
Cluster 2: doof, slechthorend of met een taal-spraakontwikkelingsstoornis
Cluster 3

  • Studenten met een lichamelijke beperking
  • Studenten met een verstandelijke beperking
    - Voor kinderen met een verstandelijke beperking en een IQ onder de 55. De lessen hier zijn praktisch van aard en meer gericht op het stimuleren van de zelfredzaamheid en onafhankelijkheid van leerlingen.
  • Studenten met een langdurige ziekte

Cluster 4: kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen. Dit geldt ook voor leerlingen die verbonden zijn aan een beveiligde jeugdinrichting en leerplichtig zijn. Studenten met gedragsproblemen en/of psychische stoornissen. Studenten met gedragsproblemen en/of psychische stoornissen die tevens verbonden zijn aan een pedagogisch instituut.

Voor cluster 1 en cluster 2 beslist de instelling of het kind in aanmerking komt voor een plek. Voor clusters 3 en 4 maken scholen deel uit van partnerschappen voor inclusief onderwijs.

Speciaal Onderwijs (SO) is voor kinderen met ernstige beperkingen die moeilijk of niet kunnen deelnemen aan het reguliere onderwijs. Tegelijkertijd richt het Speciaal Basisonderwijs (SBO) zich meer op kinderen die, met extra ondersteuning, uiteindelijk kunnen inburgeren in het reguliere basisonderwijs.

Toelatingsscholen voor Speciaal Onderwijs (SO & VSO) maken binnen het samenwerkingsverband afspraken over welke leerlingen zij doorverwijzen naar SO of VSO. Voor deze studenten geeft de maatschap een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) af. De verklaring geeft het kind recht op een plek in het (voortgezet) buitengewoon onderwijs voor 1 of meerdere jaren.

Toelaatbaarheidsverklaring:
De interne begeleider van de school waar de leerling ingeschreven staat vraagt ​​een toelaatbaarheidsverklaring aan bij het samenwerkingsverband. Het samenwerkingsverband beslist of de leerling toelaatbaar is, en de school voor speciaal onderwijs (clusters 3 en 4) beslist over de toelating van de leerling.

Voor het opstellen van de toelaatbaarheidsverklaring (TLV) is het samenwerkingsverband verplicht advies in te winnen bij twee deskundigen. De deskundigen zijn:

  • een orthopedagoog 
  • een arts die meer bekend is met de specifieke casus/student. Afhankelijk van de student wiens geschiktheid wordt geadviseerd, minimaal een tweede deskundige, namelijk een kinder- of jeugdpsycholoog, een pedagoog, een kinderpsychiater, een maatschappelijk werker, GGD-arts of een arts.

Meer informatie over TLV vindt u hier.

Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) voor leerlingen in het Speciaal Onderwijs
Scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs moeten een ontwikkelingsperspectief neerzetten. In het Speciaal Onderwijs vermeldt dit plan de verwachte postafstudeerbestemming van de leerling, het type vervolgonderwijs of het postafstudeerprofiel van het voortgezet speciaal onderwijs en de verwachte postafstudeerbestemming in het voortgezet speciaal onderwijs (dagbesteding, arbeidsmarktgericht, of vervolgopleiding).

De school stelt samen met de ouders het ontwikkelingsperspectief vast. Ook evalueert de school jaarlijks het ontwikkelingsperspectief met ouders en stelt dit indien nodig bij.

 

Partnerschappen in de regio Eindhoven en Kempen:

Scholen binnen een samenwerkingsverband hebben een zogenaamde 'zorgplicht' en moeten samen met ouders/verzorgers tot een passend onderwijsarrangement voor de ingeschreven leerling komen. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben kan dit betekenen dat de school waar de leerling staat ingeschreven:

(a) zelf de passende onderwijsregeling kan verzorgen;
(b) dat dit gebeurt met eventuele ondersteuning vanuit het (voortgezet) speciaal onderwijs;
(c) dat plaatsing in het speciaal basis- of (voortgezet) speciaal onderwijs (VSO) vereist is.

De school waar de leerling staat ingeschreven, overlegt vervolgens met het (voortgezet) speciaal onderwijs en de ouders/verzorgers om deze regeling mogelijk te maken.

Ouders in de regio Veldhoven/De Kempen kunnen ook rechtstreeks bij een SO- of SO-VSO-school navraag/aanvraag indienen. Andere regio's kunnen het juiste partnerschap vinden in de zijbalk van deze pagina.

Ouders die op zoek zijn naar een school kunnen contact opnemen met partnerschappen, afhankelijk van de woonplaats van de leerling

  • Samenwerkingsverband PO de Kempen: Voor de Kempenregio (Veldhoven, Oirschot, Valkenswaard, Waalre en omliggende dorpen in de Kempen.)

  • Partnerschap PO Eindhoven: Voor de regio Eindhoven (Best, Eindhoven, Nuenen.)
    Maatschap RSV PVO Eindhoven: Voor VSO.

    Selecteer hieronder uw partnerschap:

Afkortingen

SO = Speciaal onderwijs voor kinderen die moeilijk of niet kunnen deelnemen aan het reguliere onderwijs

SBO = Speciaal basisonderwijs is gericht op kinderen die (uiteindelijk) kunnen inburgeren in het reguliere basisonderwijs

VSO = Voortgezet speciaal onderwijs voor leerlingen die niet kunnen deelnemen aan het regulier voortgezet onderwijs