Onderwijsvernieuwers
In het Daltononderwijs leren kinderen zelfstandig werken en verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces. Ze kunnen kiezen hoe ze hun taken aanpakken en in hun eigen tempo werken.
Het Jenaplan-onderwijs richt zich op de algehele ontwikkeling van kinderen, met de nadruk op samenwerking, spel en zorg voor elkaar. Kinderen leren in gemengde leeftijdsgroepen en de lesstof komt uit hun eigen omgeving.
Het fundamentele principe van Montessori-onderwijs is om kinderen kansen te bieden voor onbeperkte en organische ontwikkeling, terwijl ze persoonlijk onderwijs krijgen, met de nadruk op het koesteren van de individualiteit van elk kind. Deze aanpak kan worden samengevat in de zin: "Help mij om het zelf te doen." Bij leeractiviteiten neemt de leraar de rol van mentor op zich in plaats van leider, en biedt hij begeleiding als dat nodig is. Kinderen krijgen de vrijheid om hun leertaken te kiezen, waarbij de leerkracht ervoor zorgt dat ze voldoende tijd hebben om ze uit te voeren.
Gebaseerd op de antroposofie van Rudolf Steiner legt het vrije onderwijs de nadruk op creativiteit, kunst en individuele ontwikkeling. Het lesprogramma is gebaseerd op de ontwikkelingsfasen van het kind.
Lesmethoden in het reguliere basisonderwijs
Jeelo staat voor Je Eigen Leeromgeving.Het is een onderwijsconcept dat thematisch en projectmatig leren integreert om betekenisvol leren te bevorderen.
Met de Eigen Tempo Werkwijze kunnen kinderen in hun eigen tempo leren en hun eigen behoeften volgen zonder zich aan traditionele lessen te houden.
Met ervaringsgericht onderwijs leren kinderen door ervaringen en praktische activiteiten, waarbij ze actief deelnemen aan hun leerproces.
Het IPC is een internationaal curriculum voor basisscholen dat een holistische benadering van leren promoot en de nadruk legt op projectmatig leren en persoonlijke ontwikkeling.